Zoekmachine marketing

Home » Internet marketing » Zoekmachine marketing
Zoekmachine marketing
Zoekmachine marketing kan verdeeld worden in twee onderdelen, namelijk SEA en SEO. SEA staat voor search engine advertising of te wel zoekmachine adverteren. SEO staat voor search engine optimization of te wel zoekmachine optimalisatie.
In Nederland is Google de belangrijkste zoekmachine, deze zoekmachine wordt door bijna alle Nederlanders gebruikt. Het is belangrijk dat de website op de belangrijkste zoekwoorden gevonden gaat worden. Meer gevonden worden houdt immers in dat er meer bezoekers op de website komen. De resultaten van de zoekmachine zijn onder te verdelen in advertenties (rechterkant) en organische resultaten (linkerkant). Als een bezoeker klikt op een resultaat aan de linkerkant dan kost dat niets. U kunt er voor kiezen (is niet verplicht) om te adverteren op zoekwoorden en dan wordt de website aan de rechterkant getoond. U betaalt een bedrag per bezoeker die klikt op een advertentie.

SEO
SEO moet er voor zorgen dat de website in de organische zoekresultaten (linkerkant, gratis) beter gevonden gaat worden. Van elke zoekopdracht wordt door 75% van de bezoekers op de eerste vijf resultaten geklikt. Het is dus belangrijk dat de website hoog staat in de zoekmachine om veel bezoekers naar de website te trekken. De inhoud van de website is het belangrijkste om goed gevonden te worden.
Daarnaast is het belangrijk dat de inhoud wel in een goede structuur is vormgegeven, zodat de zoekmachine de website ook goed kan lezen en interpreteren. Verder meet een zoekmachine aan de hand van het aantal verwijzingen vanaf andere websites hoe belangrijk uw website voor de gezochte termen is.

Naast deze drie belangrijke zaken houdt een zoekmachine als Google nog rekening met honderden andere factoren en niemand weet hoe Google dit bepaald, bovendien wijzigt Google de manier van het bepalen van de posities regelmatig. De resultaten van deze vorm van marketing zijn niet direct meetbaar, effecten zijn meestal pas binnen een paar maanden zichtbaar.

Wij kunnen de website analyseren om te bepalen waar er verbeteringen kunnen plaatsvinden om beter in de organische resultaten van de zoekmachine naar voren te komen.

SEA
SEA heeft tot doel om de zogenaamde return on investment te verbeteren. Met adverteren op zoekwoorden wordt uw website getoond aan de rechterkant getoond. Aan de zoekmachine wordt opgegeven voor welke zoekwoorden de website getoond moet worden en welk bedrag er voor elke bezoeker betaald gaat worden. Het is van belang om de zoekwoorden zodanig te kiezen dat er tegen zo min mogelijk kosten meer aankopen op de website worden gedaan. Uiteraard kan er in plaats van aankopen ook een ander doel gesteld worden, bijv. meer nieuwsbriefinschrijvingen. Ook bij deze vorm van marketing is het resultaat direct te meten.

Samen met u kunnen wij bepalen welke zoekwoorden het belangrijkste zijn voor uw website. Het bepalen van de belangrijkste zoekwoorden hangt af van de concurrentie, het zoekvolume, de kosten en het uiteindelijke resultaat (de conversie).